2011/04/18

Amsterdam, Day 1

Perjantaiaamuna otimme Münsterista junan Enschedeen, joka sijaitsee jo rajan takana Hollannissa. Semesterticketillä noin puolentoista tunnin matka on kuitenkin ilmainen. Enschedestä ostimme n. 22 euron arvoisen päiväjunalipun, jolla olisimme pystyneet reissata junilla seuraavaan aamuun (klo 9) asti ensimmäisen luokan vaunuissa. Ilmeisesti tavallisesti 2. luokan junalippu olisi kustantanut saman verran, mutta kyseessä oli viikonlopputarjous.

Vaihdoimme pari kertaa junaa Hengelossa ja Apeldoornissa ennen kuin toisen noin puolentoista tunnin jälkeen olimme perillä Amsterdamin Centraal stationilla.

Centraal station
Kamalan tungoksen keskellä ahtauduimme turisti-infoon, jonka automaatista ostimme kaupungin kartan. Tiskeille oli kovat jonot, koska infossa myytiin myös lippuja erilaisille kierroksille ja muihin nähtävyyksiin. Aseman rakennustyömaan keskeltä pyörähdimme heti Sint Nicolaas Kerk -kirkossa, johon oli vapaa sisäänpääsy. Kuuluisimmassa kirkossa, Nieuwe Kerkissä, emme käyneet eteistä pidemmällä, koska sinne oli pääsymaksu.

Kävellessämme huomasimme monien talojen olevan kaltevia...

Prins Henrikkadea pitkin kävelimme isolle Damrak-kadulle, jonka päässä on Dam-aukio. Aukiolla on hotelleja, kauppoja, Madame Tussauds -vahakabinetti, Koninklijk Paleis (kuninkaanlinna), Nieuwe Kerk ja Toisen Maailmansodan monumentti.

Dam-aukio

Kuninkaallinen palatsi

Kaduilla oli pyöriä aivan valtavasti ja pyöräilijät joutuivat jatkuvasti hätistelemään kävelijöitä ja rimpauttelemaan kelloja tientukkiville turisteille. Turistina Amsterdamissa kannattaa ehdottomasti kävellä sokkeloisilla pikkukaduilla, koska keskusta on kuitenkin aika pieni ja ahdaskulkuinen. Jos haluaa reissata kauemmas kaupungin alueella, kannattaa varmaan ottaa raitiovaunu. Itse kuitenkin taitoimme matkat kävellen. Kiva menopeli olisi varmaan ollut kanavavene, joissa ainakin paikalliset nautiskelivat piknikeväitä. Turisteille oli räätälöity kaikenlaisia kanavaristeilyjä kynttiläillallisineen, mutta emme kokeilleet moista huvitusta.

Pikkusiltoja kanavien varrella

Kalteva kirkko

De Waag, Nieuwmarkt (aiemmin porttina ja punnituspaikkana, nykyään ravintola)

Tuskallisen pitkän majoituksen etsintäreissun jälkeen löysimme lopulta majapaikkamme Hotel Van Gelderistä, joka sijaitsi aivan ytimessä Damrakilla näköyhteydessä rautatieasemaan ja Dam-aukiolle. Kannattaa varmaan varata majoitus ajoissa, sillä emme odottaneet, että niin suuri määrä hostelleja ja hotelleja oli täyteenbuukattuja. Hintataso on Amsterdamissa myös todella korkea hotellien suhteen, joten olimme onnellisia kahden hengen huoneen 60 euron yöhinnasta. Meille oli tätä ennen tarjottu mm. 165e/yö hotellihuoneessa tai 45-60e/yö hostellin dormissa 4-8 muun matkustajan kanssa. Oma hotellimme ei ollut mikään helmi, mutta kyllä siinä kaksi yötä nukkui ihan mielellään, kun miettii muita vaihtoehtoja.

Hotellin löydyttyä shoppailimme ja menimme syömään meksikolaiseen.

Ruuan jälkeen pujottelimme pikkukaduilla ja yritimme vältellä kannabiksen katkua. Laillisia polttelupaikkoja ovat Coffeeshopit, joista lehahti monesti kamala lemu.

Kaupungin kanavissa ui yllättävän paljon joutsenia

Red Light District

Punaisten lyhtyjen alueelta oli ihan mukava palata hotellihuoneeseen lepäämään. Kävelimme alueella seitsemän jälkeen illalla valoisan aikaan ja jo silloin tyttöjä vilkutteli ikkunoista. Voi vain kuvitella, millaista meno on myöhemmällä pimeän jälkeen... Hotellissa sai ihan hyvin nukuttua, vaikka välillä kaduilla kulki kovaäänisiä bileseuruieta. Amsterdam vaikuttaa olevan oikea bilepaikka rymyporukoille.