2011/07/14

Vaihtarikauden saldo

Muutaman kuukaudet opinnot Münsterin yliopistossa alkavat olla pulkassa ja huomenna on enää viimeiset luennot. Kokeista sain viimeiset tulokset tänään ja olen positiivisesti yllättynyt hyvistä arvosanoista, joita olen täällä saanut. Tähän mennessä kaikki kurssiarvosanani alkavat numerolla 1, joka Saksassa tarkoittaa "sehr gut". Arvosanaskaala on erilainen kuin Suomessa, sillä numerot menevät parhaimmasta huonoimpaan 1.0, 1.3, 1.7, 2.0, 2.3,...,3.7, 4.0 ja 4.0 on jo hylätty.

Kielikeskuksen kursseista sai aika vähällä vaivalla hyviä tuloksia ehkä sen vuoksi, että kurssien vaatimustaso oli melko alhainen. En koe lyhyen saksan lukeneenani olevan aivan C1-kielitason ainesta, vaikka minua sille tasolle yritettiinkin nopean kehityksen takia siirtää. Useimmat B2-tason kurssit tuntuivat liian yksinkertaisilta, mutta oikeastaan yksi hyvä kurssi korvasi kaikki huonommat. Meillä nimittäin oli aivan mielettömän tehokas kirjoittamisen kurssi, joka on varmaan yksi parhaimpia kielikursseja, mitä koskaan olen ottanut ja olen siis myös filologi! Myös semesterin alun kahden viikon intensiivisaksankurssi oli tehokas ja kompakti kurssi, jonka  avulla kielitaito alkoi puhjeta. Ja saihan kurssilta myös paljon kavereita, joiden kanssa olen viihtynyt koko vaihtarikauden ajan. Suosittelen!

Nyt on enää yksi Hausarbeit viimeistelemättä ja kielitandemin loppuraportti palauttamatta ennen kuin saan kaikki opinnot kasaan. Lopulta minulla pitäisi olla muutama yliopiston leimalla varustettu paperilappunen, joiden kanssa marssin omalle koordinaattorilleni, joka koostaa opintoni yhteen. Sitten pitäisi vielä ilmoittautua pois erikseen yliopistosta ja kaupungista, palauttaa lainattuja astioita, sopia Hausmeisterin kanssa asunnon tarkastus, tehdä loppusiivous jne. Viikonloppuna tai viimeistään ensi viikolla pitää myös käydä katsastamassa Bonn ja pyörähtää vielä Kölnissäkin uudemman kerran.

Sateenkaarikaksoset, kuva otettu kesäkuussa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti